Ανάπτυξη Συστήματος Παρακολούθησης της Κατάστασης Υγείας των Πιλότων Αεροσκαφών σε Πραγματικό Χρόνο (CCHM)

Partners: ΕΠΙΣΕΥ ΕΜΠ, ΕΑΒ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΥΠΕΘΑ/ΓΔΟΣΥ/ΔΙΔΕΑΠ

Duration: 01/2018 - 12/2021 • Framework: ΕΣΠΑ 2014-2020

Ο «ανθρώπινος παράγοντας» είναι η κύρια αιτία των αεροπορικών ατυχημάτων, σε ποσοστό που κυμαίνεται στη διεθνή βιβλιογραφία από 70-80%. Από αυτό το ποσοστό μόνο ένα 10% οφείλεται σε «ασθένεια», ενώ το υπόλοιπο οφείλεται σε «ανθρώπινο λάθος». Η «ανικανότητα πιλότου αεροσκάφους» είναι όρος που χρησιμοποιείται στη διεθνή βιβλιογραφία για να περιγράψει την αδυναμία ενός πιλότου, που είναι μέρος κάποιου επιχειρησιακού πληρώματος, να φέρει σε πέρας τα καθήκοντά του, λόγω ενός ή περισσοτέρων παραγόντων που παρουσιάζονται εν πτήση και επηρεάζουν είτε την ανθρώπινη φυσιολογία (π.χ. ασθένεια, υποξία), είτε την ανθρώπινη απόδοση (π.χ. κόπωση). Η ανικανότητα αυτή μπορεί να είναι σωματική ή νοητική, οξεία ή σταδιακή, έκδηλη ή λανθάνουσα. Είναι προφανές ότι η οξεία και η λανθάνουσα ανικανότητα είναι και οι πιο επικίνδυνες όσο αφορά την ασφάλεια των πτήσεων. Η παρούσα ερευνητική πρόταση έχει στόχο την παρακολούθηση, σε περιβάλλον εξομοιωτή πτήσης, παραμέτρων της ανθρώπινης φυσιολογίας (καρδιακός ρυθμός, ρυθμός αναπνοής, κορεσμός οξυγόνου από την αιμοσφαιρίνη, μυϊκός τόνος και υπνηλία), με τη χρήση ειδικών αισθητήρων, ψηφιακής τεχνολογίας και προηγμένων αλγορίθμων επεξεργασίας σήματος - εικόνας και τεχνικών υπολογιστικής νοημοσύνης. Απώτερος σκοπός είναι η δημιουργία: α) Ενός καινοτόμου «Συστήματος Παρακολούθησης της Κατάστασης της Υγείας των Πιλότων Αεροσκαφών σε Πραγματικό Χρόνο» και β) Ενός «Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης» του Έτερου Πιλότου (συγκυβερνήτη ή αυτόματου πιλότου), προκειμένου αυτός να αναλάβει τη διακυβέρνηση του αεροσκάφους μειώνοντας έτσι ακόμη παραπάνω την πιθανότητα αεροπορικού ατυχήματος.